Japanilaisen Yayoi Kusaman In Infinity -näyttely Helsingin taidemuso HAMissa on ehdottomasti kokemisen arvoinen. Se on hieno. Ja vaikuttava. Hauskakin. Ja lapsetkin ovat siitä valtavan innoissaan.

 

Yayoi Kusama / Louis Vuittonin näytteikkuna

Yayoi Kusama: Louis Vuitton -liikkeen näyteikkuna 2012 / HAM

 

Vaikuttava Kusama

Viime viikolla perheessämme vietettiin varsinaisia kuvataidepäiviä – alkusyksyn näyttelyhiljaisuuden jälkeen. Yksi viikkomme ehdottomista kohokohdista oli Yayoi Kusaman retrospektiivinen suurnäyttely Tennispalatsin HAMissa.

Sain itse perusteellisen ensikosketuksen kyseiseen näyttelyyn jo ennen avajaisia järjestetyssä lehdistötilaisuudessa. Olin vaikuttunut. Suuret odotukseni täyttyivät.

Muutama päivä myöhemmin tutustuimme Kusaman taiteeseen koko perheen voimin. Ja kaikki muutkin olivat innoissaan.

”Se oli paras, missä kuljettiin niitten pallojen läpi.”

”Ja se nainen oli toiseks paras!”

”Eiku sittenkin se, missä oli niitä keltaisia palloja!”

”Ja se peilijuttu, mihin sai kurkata!”

Kaksi-, neljä- ja kuusivuotiaat lapsenikin pitivät näkemästään, ja yksi pienistä pojistani oli jopa sitä mieltä, että ”muuten näyttely oli tosi hyvä, mutta niitä maalauksia olis kyllä voinut olla vielä enemmän.”

 

Yayoi Kusama / HAM

Yayoi Kusama: In Infinity -näyttely / HAM

 

Yayoi Kusama: In Infinity / HAM

Yayoi Kusama: In Infinity -näyttely / HAM

Pilkkuja, peilejä, muotia ja omakuvia

Yayoi Kusama (s. 1929) kuuluu maailman merkittävimpiin nykytaiteilijoihin, ja hänet tunnetaan erityisesti suurikokoisista tilateoksistaan, joissa katsoja voi tulla osaksi taiteilijan luomaa mielikuvitusmaailmaa.

Kusaman teoksille tunnusomaista ovat pilkut ja pallot, peilit ja heijastukset, kurpitsat ja falliset pötkylät. Hän on luonut taidetta 50-luvulta nykypäivään, ja HAMiin häneltä on tuotu yli 200 teosta eri vuosikymmeniltä.

Taiteen lisäksi Kusama on tehnyt yhteistyötä mm. tunnettujen muotitalojen kanssa, ja yksi In Infinity -näyttelyn vaikuttavimmista teoksista onkin Louis Vuitton -liikkeen näyteikkuna, jonka hän suunnitteli vuonna 2012 yhdessä Marc Jacobsin kanssa.

Teoksessa Kusamaa esittävä vahanukke seisoo pilkkumeren keskellä, sulautuneena ympäristöönsä.

”Onks toi oikee? Se näyttää ihan oikeelta!”

Jopa kaksivuotiaani innostuu vertaamaan näkemäänsä hahmoa näyttelyesitteessä olevaan valokuvaan: ”Täs on tää sama! Täs on tää sama!”

 

Yayoi Kusama: In Infinity / HAM

Yayoi Kusama: Louis Vuittonin näyteikkuna 2012, Ero 1952, Punaisia raitoja 1965, Äärettömyyden peilihuone – Fallosten kenttä 1965, 2015

Hulluudesta nerouteen

HAMin suurissa saleissa on pilkkuja 50-luvulta ja pilkkuja 2010-luvulta. Siellä on väriä ja muotoja, installaatioita ja maalauksia, valokuvia ja mm. makaronista tehtyjä pintoja. Mutta perheemme on yksimielinen siitä, että ihan kaikkein upein teos on Äärettömyyden peilihuone – Elämän ylistys (2015).

Tässä Kusaman uusimmassa installaatiossa katsoja saa kulkea pilkkujen keskellä. Täplitetyt riisipaperipallot vaihtavat hitaasti väriään ja heijastuvat veden ja peilien kautta loputtomiin. Huoneen rajat hämärtyvät ja tilan tuntu katoaa. Olemme loputtomassa pallomeressä. Tältäkö siis Kusamasta tuntuu?

 

Yayoi Kusama: Elämän ylistys 2015

Yayoi Kusama: Äärettömyyden peilihuone – Elämän ylistys 2015 / HAM

 

Yayoi Kusama on elänyt viimeiset 40 vuotta psykiatrisessa sairaalassa mm. hallusinaatioidensa takia. Hän kertoo tuovansa taiteensa kautta oman maailmansa toistenkin ulottuville. Testaamme tunnetta myös keltaisilla pilkuilla täytetyssä teoksessa Peilihuone (Kurpitsa), 1991. Vaikuttavaa. Mutta pysyvänä tunteena varmasti hyvinkin ahdistavaa.

Yayoi Kusama: Peilihuone (Kurpitsa) 1991

Yayoi Kusama: Peilihuone (Kurpitsa) 1991 / HAM

Tunnetut kurpitsat

Yksi Kusaman tunnetuimmista teemoista ovat pilkut, toinen kurpitsat. Luonnon muodot ovat aina kiinnostaneet Kusamaa, ja hän maalasi kurpitsoja jo 1940-luvulla. Taiteilijan ensikohtaaminen kurpitsan kanssa hänen lapsuudessaan oli kuulemma hyvin merkittävä.

Hän kertoo tapauksesta seuraavasti: ”Se alkoi heti puhua minulle eloisasti. Se oli kasteesta märkä, sanomattoman houkutteleva ja aristeli kosketusta… Viehättävä ja hurmaava muoto lumosi minut. Eniten minua viehätti kurpitsoiden aulis vaatimattomuus.”

 

Yayoi Kusama: Kurpitsa 1982 / HAM

Yayoi Kusama: Kurpitsa 1982 / HAM

 

Mietin, mitä oma lapseni mahtaa pohtia tarkastellessaan hiljaa Kusaman Kurpitsa-teosta (1982). Miettiiköhän hän hurmaavaa muotoa? Kokeeko kurpitsojen puhuttelevan itseään? Tunteeko niiden ”auliin vaatimattomuuden”? Vai suunnitteleekohan hän kenties lähestyvää Halloweenia…? Hetken päästä asia selviää:

”Tossa on 48 kurpitsaa!”

Kyllä, lapseni on laskenut aivan oikein: tämä Kurpitsa-teos muodostuu neljästäkymmenestäkahdeksasta pilkutetusta kurpitsasta. Ja lisää kurpitsoja löytyy heti vierestä. Ja niin löytyy myös paljon, paljon muuta.

Kannattaa käydä kokemassa. Vai mitä sanovat lapseni, kannattiko?

”JOOO!”, he vastaavat yhteen ääneen.

 

Yayoi Kusama: Ikuinen sieluni -sarja / HAM

Yayoi Kusama: Ikuinen sieluni -sarja / HAM

 

Yayoi Kusama: In Infinity HAM Helsingin taidemuseossa (Tennispaltsi, Eteläinen Rautatiekatu 8, Helsinki, 2. krs), 7.10.2016 – 22.1.2017, avoinna ti-su 11-19, liput 10 € (alle 18-vuotiaat ilmaiseksi)

Näyttelyyn liittyvä Narkissos-puutarha Kampin metroasemalla ja interaktiivinen Häivytyshuone HAM-kulmassa, Tennispalatsin alakerrassa.

Torstaina 13.10. ja perjantaina 14.10. klo 17-19 sekä lauantaina 15.10 klo 12-14 Taideyliopiston teatterikorkeakoulun näyttelijäntaiteen opiskelijoiden performansseja In Infinity -näyttelyssä.

 

 

Seuraathan Taidekotia myös FacebookissaInstagramissa ja Twitterissä!

 

Written by taidekoti

2 Comments

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *