Kuten Instagramin puolelta ehkä jo huomasitkin, Helsingin Kaapelitehtaalla aukesi tiistai-iltana Suomen Akvarellitaiteen yhdistyksen Open – on tullut aika -näyttely. Meille nämä avajaiset olivat ennen kaikkea tilaisuus juhlistaa poikiemme Mummia ja nähdä hänen taidettaan suuressa näyttelysalissa. Samalla tämä ryhmänäyttely tarjosi (ja tarjoaa 28.1.2018 asti) oivallisen tilaisuuden päästä katsomaan, mihin kaikkeen vesiväri taipuukaan.
Kaapelitehtaan Valssaamossa on vielä reilun viikon ajan esillä monipuolinen kattaus akvarelliopettajien parhaimpia teoksia. Mukana on teoksia kolmeltatoista taiteilijalta, ja edustettuina on lukuisia akvarellimaalauksen eri tekniikoita.
Katsomalla, kokemalla, tutkimalla ja tarkkailemalla – sekä tietysti kyselemällä – voi saada erinomaisia vinkkejä myös omaan taiteiluun. (Näyttelyn yhteydessä järjestetään myös erityisiä demotilaisuuksia, 18., 19., 24. ja 28.1. klo 14.)
Itse ihastuin useisiin näyttelyn teoksiin ja päätin poimia tähän juttuun muutamia sellaisia ideoita, joita tulemme testaamaan omien lasteni kanssa. 🙂
1. Maski
Yksi kiehtovimmista elementeistä Mumminkin (Tarja Kleemola) teoksissa ovat usein olleet valkoiset – tai ympäristöään vaaleammat – yksityiskohdat. Nämä alueet on saatu aikaan maskin avulla. Maski on ainetta, jota levitetään kohtiin, joihin ei haluta väriä. Kun väri on kuivunut, maski rapsutetaan pois.
Kyse on samantyyppisestä tekniikasta kuin maalarinteippimaalauksessa, mutta maskin avulla pystyy tekemään juuri sellaisia muotoja kuin haluaa. Ja on ihan huippua, että Konsta Shopin valikoimiin on viime syksynä tullut erityisesti lapsille tarkoitettu maskitussi! 🙂
2. Lyijykynä
Kukaan ei kiellä, etteikö akvarelliteoksessakin saisi näkyä lyijykynällä piirrettyjä hahmotelmia. Ja itse asiassa Mummi onkin ottanut lyijykynäjäljen oleelliseksi osaksi akvarellitaidettaan. Kannattaa kokeilla, millaisia teoksia itseltä syntyy, kun yhdistää lyijykynäpiirustuksen ja vesivärit!
3. Kerroksellisuus
Vesiväritaiteessa kannattaa hyödyntää kerroksellisuutta. Siis sitä, että maalaa ensin yhden kerroksen, antaa tämän kuivua, ja jatkaa tästä eteenpäin uusien kerrosten kanssa. Ja valkoisten maskikohtienkin päälle voi maalata uudella kierroksella… Tämä näkyy hienosti esim. alla olevassa Maikki Haapalan maalauksessa.
4. Tummuus
Vesiväriteokset voivat olla paitsi heleän vaaleita, myös hyvinkin tummia ja kontrastisia, kuten esim. Maire Ruotsalaisen teoksissa (kuva alla).
5. Geometrisyys
Akvarellitaiteesta saattaa tulla ensimmäiseksi mieleen hempeät kasvimaalaukset, mutta vesiväri taipuu myös aivan toisentyyppiseen taiteeseen. Liisa Aholaisen geometriset muodot ja grafiikkaa muistuttavat teokset ovat tästä loistava esimerkki.
6. Koko
Vesiväriteoksetkin voivat olla suuria ja näyttäviä! Taru Tomperilta löytyy upeita teoksia, joiden koko on jopa 122×123 cm. Näin suuria papereita voi ostaa esim. Temperasta rullatavarana (10 m x 140 cm, 145 €).
7. Peitevärit vs. vesivärit
Suosin itse lasten kanssa peitevärejä vesivärejä enemmän. Peitevärit palkitsevat runsaalla väripigmentillään ja usein suurilla värinapeillaan. Taru Tomperin vaikuttavan hienoissa teoksissa näkyy kuitenkin selvästi myös peite- ja vesivärijäljen ero. Vaikka peiteväreillä saa aikaan hyvinkin näyttäviä väripintoja, niistä puuttuu vesivärien äärimmäinen ilmavuus ja hengittävyys. Pitääkin tehdä erityisiä testailuja! 🙂
8. Valutus
Akvarellimaalaukselle on ominaista märkyys ja vetisyys. Ja veteenhän itse asiassa koko tekniikka perustuu. Kannattaakin siis hyödyntää myös vesivärin valuvuutta ja antaa värin valua pitkin pystyyn nostettua paperia – kuten esimerkiksi tässä Mummin Utelias-teoksessa.
9. Moniosaisuus
Akvarelliteokset voi myös koostaa useasta osasta – kuten Maire Pyykön vaikuttava teos osoittaa. Miten siis olisi, jos itsekin vaikkapa ompelisi papereita yhteen?
10. Yllättävät yhdistelmät
Kenties kaikkein havahduttavin oivallus akvarelliopettajien Open-näyttelyssä löytyi Minna Pyykön Meren äärellä -sarjasta: vesivärimaalausten yhdistäminen täysin muihin elementteihin.
Miten upeita olivatkaan pienet teokset, joissa saman kehyksen sisään oli aseteltu akvarellimaalausten pariksi pieniä (ilmeisesti keraamisia) vesilintuja. Tätä me sovellamme aivan varmasti itsekin Ikean käteviin kehyksiin! Kiitos loistavasta ideasta Minna!
Bonus:
Perusvinkkejä vesiväritaiteiluun löytyy parin vuoden takaisesta 15 vinkkiä vesivärimaalaukseen -jutustani.
Ihania taidehetkiä – kokien ja tekien!
– Johanna
Open – on tullut aika Kaapelitehtaan Valssaamossa 16.-28.1.2018, avoinna joka päivä klo 12-18, Tallberginkatu 1 C 15, Helsinki (sisään pääsi avajaisissa B-portaan vierestä, Zodiakin ovesta)
Lastemme isoäiti (eli rakas anoppini) Tarja Kleemola on eläkkeellä oleva kuvataideopettaja ja taiteilija, joka on viime vuosina keskittynyt erityisesti akvarellimaalaukseen. Hän on toiminut pitkään Suomen Akvarellitaiteen yhdistyksen hallituksessa ja yhdistyksen aktiivijäsenenä. Hän on luonnollisesti myös mm. Kuvataidepettajat ry:n jäsen. Tarjan teoksia on ollut esillä lukuisissa näyttelyissä erityisesti pääkaupunkiseudulla, mutta myös eri puolilla Suomea ja ulkomailla.
Suomen Akvarellitaiteen yhdistys täyttää tänä vuonna 20 vuotta. Keväällä Kaapelitehtaan Puristamossa tullaan näkemään vielä erillinen 20-vuotisjuhlanäyttely, Totta ja tarua, 8.-27.4.2018.
Seuraathan Taidekotia myös Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä!
Hyviä pointteja!
Kiitos Pia! 🙂